Solid: Vi gir selger og fevikmann Svein Marcus Helland ved RSA Bil AS rett i at du neppe finner råere og bedre 4x4 enn AT35-en. Foto: Baard Larsen

– Du får neppe noen råere pickup enn dette

(Grimstad Adressetidende) Fra før er Isuzu D-Max en av klassens råeste firehjulstrekkere. Som ombygd i Arctic Truck-utgave er vi enige med fevikmannen Svein Marcus Helland ved RSA Bil Arendal. Du får neppe noen råere pickup enn dette.

De er fortsatt den eneste pickup-produsenten som har en 4x4 som kan trekke inntil 3,5 tonns tilhenger, og samtidig ha ett tonn lastekapasitet. Med andre ord imponerende tall for en bil som kommer med en kompakt 1,9 liters dieselmotor.

Ombyggingen

Koster 190.375 kroner, der følgende gjøres:

• 35x12.5R17 dekk (AT35)

• 17x10” aluminiumsfelger

• Lakkerte skjermbreddere

• Tilpasning av hjulhus foran og bak

• Arctic Trucks skvettlapper foran og bak

• Nye stigtrinn

• Avtakbart hengerfeste

• 40 mm heving på akslinger foran og bak

Ytelsen på sistnevnte hadde vi forventet skulle bli alt for snau, men utstrakt testing med og uten tilhenger viser at den klarer seg meget bra. Riktignok kunne vi ha ønsket høyere dreiemoment enn 360 Nm på de 164 hestene, men totalinntrykket er meget bra.

Topp: Isuzu D-Max AT35 trekker lett en dobbelt hestehenger, og er godkjent for inntil 3,5 tonns hengervekt. Foto: Baard Larsen
Framkomstmester: Med ekte 4x4 tar D-Max seg fram bokstavelig talt over alt. Foto: Baard Larsen

Overlegent

Vår testversjon var en firedørs D-Max med automatgir, men i AT35-utgave. Dette er forkortelse for Arctic Truck, og gjør bilen både høyere, bredere og tøffere i terrenget. Men det går faktisk ikke så veldig mye ut over kjørekomforten på E18 at bilen er blitt stivere i oppsettet.

– Originalt yter denne motoren mer enn nok til å ta deg godt fram i terrenget, og til å følge køene på motorveien. Samtidig trekker den meget bra. Du får neppe noen råere pickup enn dette, som en AT-utgave. Slik bilen står nå gjør den virkelig jobben sin, sier Helland.

Overrasker: Sold, stor skjerm er det også funnet plass til i pickupen. Foto: Baard Larsen

Utvendig design gir et kraftfullt inntrykk. De brede skjermene gjør at det er blitt plass til noen solide dekk, som sammen med annen tilpassing gjør at bilen er betydelig mer høyreist enn «lillebror» D-Max standard. Samtidig har den et nedtonet inventar, der du finnet alt som trengs. Selv adaptive cruisekontroll.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Røff: Fra før av er dette en stilig firehjulstrekker. Og i AT35-utgave blir pickupen enda tøffere. Foto: Baard Larsen

Mer enn godkjent

Vi, det vil si kona, testet D-Max med en dobbel tilhenger med gamp inni. Da er nok vekten på i alle fall halvannet tonn, og tilbakemeldingen fra hun med førerkort klasse BE var at dette var mer enn godkjent. Nå ymtes det om Lottospilling, der drømmen er AT35 som femseter.

Klargjort: Egentlig er den en femseter, så når du kjøper den som toseter følger baksetene med. For å endre må kassen under setene tas ut, og avgift til Staten betales. Foto: Baard Larsen

Etter ombygging er prisen på 765.000 kroner, som toseter. Den kommer ferdig klargjort til femseter, med seter bak, men for å få inn dette, skal Staten ha noen hundre tusen. Med det snøværet som har vært de siste ukene på Agder, hadde jeg gladelig handlet inn AT35 som femseter. Om lommeboken eller Norsk Tipping hadde gjort dette mulig. For dette er en rå bil.

Du sitter utrolig behagelig i D-Maxen, og har meget god oversikt til alle kanter. Skiltgjenkjenningssystemet gir deg raskt beskjed om du passerer fartsgrensen, og sikkerhetssystemer er det ellers mer enn nok av. Kombinert med differensialsperre og lavserie, er dette drømmebilen om du har hytte litt utenfor allfarvei. Eller bare vil ha topp komfort i en pickup, med solid framkommelighet og lastekapasitet.

Oppgradert: Interiøret røper ikke at dette er en pickup. For her er det blitt gjort en del forbedringer. Foto: Baard Larsen

Meget bra

Vi noterer oss ikke mindre enn åtte airbager i Isuzuen, som har overraskende lite kjørestøy selv med 17-tommers dekk som har grove knaster. Så her er det gjort en meget god jobb også på dette området. Bakkeklaringen som AT35 er på nesten 40 centimeter, og vadehøyden over 80 centimeter. Med andre ord ikke lett å stoppe.

Forsterket: Tilhengerfestet klarer greit at du trekker 3,5 tonn. Foto: Baard Larsen

Selv om dette primært er en ypperlig bil for kjøring på anleggsområder, fungerer den like bra på motorvei og fylkesveier. Kjørekomforten er god, og motoren yter veldig bra når du gir gass på forbikjøringsfeltene på E18 østover. D-Max har hva jeg anser for å være «ekte» 4x4, siden du velger tohjulstrekk, firehjulstrekk med høyserie og firehjulstrekk med lavserie via et hjul ved girspaken.

Plan: Med lokk over ligger det du må ha med deg, tørt på planet. Et annet alternativ er hard-top. Foto: Baard Larsen

På 4x4 høyserie kan du kjøre i en fart av opptil 100 km/t, og ellers blir det bakhjulstrekk. Svingradiusen på 4x4 er selvsagt høyere enn på tohjulstrekk, men ikke avskrekkende. Samtidig er det et stort pluss at motoren er godt utprøvd, driftssikker og sikkerheten ellers på topp. Av EuroNCAP har den fått imponerende fem stjerner, til pickup å være, med score for voksne og barn på henholdsvis 84 prosent og 86 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Isuzu D-Max AT35

· Spesialutgave av Isuzu D-Max, omtalt som Arctic Truck 33/35 (AT33/AT35).

· Leveres med 1,9 liters common rail dieselmotor på 164 Hk med automatgir.

· Egenvekt ca. 2.010 kg.

· Startpris: Fra 765.000 inkl. AT-ombygging.

· Pris testmodell: 414.900 kr.

· Motorytelse: 164 Hk/360 Nm.

· Nyttelast: 1.015 kg.

. Maks tilhengervekt: 3.500 kg.

Sjef: Isuzu D-Max som Arctic Truck 35 har fått en enda barskere utseende. Foto: Baard Larsen