Ny: Volvo C40 Recharge er laget på samme plattform som XC40, men har litt annerledes bakende og hekk. Foto: Baard Larsen

Her må lillebror finne seg i å spille andrefiolin

(Grimstad Adressetidende) Etter å ha kjørt i 13 måneder med en XC40, skal jeg innrømme at jeg sliter med å se poenget med lillebroren C40. Selv om den har noen flere fordeler.

Teknisk sett er det vel strengt talt bare det at C40 har mer avanserte frontlys enn XC40. For førstnevnte har over 80 individuelle LED-lamper. Ellers er motor og drivlinje helt lik som storebror.

Lik: Innvendig er det ikke noen forskjell å se på C40 og XC40 foran. Foto: Baard Larsen

Designmessig er XC40 en SUV med bra plass også i baksetet. Her er C40 mer en coupe, som gir lavere høyde for de bak føreren. Og litt mindre bagasjeromsplass. Samt dårligere sikt bakover.

C40 Recharge

To elektromotorer på 204 hk/330 Nm. Total effekt 408 hk.

Egenvekt fra 2.110 kg.

Maksimal tilhengervekt: 1.800 kg. Husk da at du kan trenge førerkortklasse BE eller bedre.

Startpris: 579.900 kr (4x4). Kommer til høsten med forhjulstrekk, litt mindre batteri, og lavere pris.

Rekkevidde: Inntil 444 km - 78 kWh batteri.

Nyttelast: 435 kg for demobilen.

Drar mer

Men kontra en drøyt ett år gammel XC40, har C40 muligheten for å trekke en tilhenger som er 300 kilo tyngre. Maksimal tilhengervekt er nå 1.800 kilo, som du for øvrig også kan få på en oppgradert XC40. Men for oss som bare har førerkort klasse B, er det null problem. Tillatt totalvekt på båthengeren er 750 kilo, så det er innenfor.

Smalt: Men bak gjør vinkelen på bagasjelokket og bakenden av det er noe dårligere sikt. Foto: Baard Larsen

Ut over dette, er dette en elbil som har det du trenger. Greit med bagasjeromsplass, bra bakseteplass, utrolig greit interiør og design samt førsteklasses kjørekomfort. Bakkeklaringen er god, og med to elektromotorer på 204 hk hver, som gir en ytelse på 408 hk, får du en følelse av å sveve over veibanen. Effekten er rett og slett enorm.

Fungerer: Liten tvil om at også C40 gjør nytten som familiebil. Foto: Baard Larsen

C40 går fra 0–100 på 4,7 sekunder og har en rekkevidde på inntil 444 km. Kjører du med henger, eller er litt hissig på gassen, blir selvsagt rekkevidden noe redusert. For øvrig den første modellen fra Volvo som kun kommer i elektrisk utgave. Nesten litt synd. Hadde vært kult å prøve denne med en skikkelig dieselmotor under panseret.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Bedre: Den største forskjellen fra min XC40 (2021-modell) og C40, er at sistnevnte kan trekke 300 kilo mer på tilhengervekten. Foto: Baard Larsen

Veldig bra

Om du ser bort ifra de små ankepunktene våre innledningsvis, er det nok flere som kommer til å falle for svensken. Når du åpner bakdørene er det godt med plass for selv en mann på 45+ og dårlig rygg til å komme seg greit inn i baksetet. Bare pass på hodet om du er vant til XC40. Designmessig er bilen meget bra, og med mulighet for stort kart i dashbordet bak rattet, minsker tiden du ikke har fokus på veien når du kjører på ukjente steder.

Automatisk: Med Google Maps er du alltid oppdatert hva kartdata angår. Foto: Baard Larsen

Med en bakkeklaring på 17,5 cm og muligheter for å trekke henger på 1,8 tonn kombinert med god plass til fem voksne og en del bagasje, er det mye rett med C40. Om bakenden er fin eller ikke, er nok en smakssak. Men utformingen fra bakruten og til enden gjør at du ser lett forskjell på C40 og XC40. Førstnevnte kommer selvsagt med adaptive cru isekontroll, pilot assist som holder deg innenfor kantlinjer i kjørefeltet, kollisjonsfarevarsel og blindsonevarsel som sørger for sikker tur.

Lavere: Litt mindre høyde i bagasjerommet på C40 enn storebror. Men allikevel nok for en familie med to voksne, en tenåring og to barn. Foto: Baard Larsen

Vi fant ikke noen egen sikkerhetstest hos EuroNCAP av C40, men ettersom den er en modernisert XC40, bør sistnevntes testtall for drivstoffutgaven være sammenlignbart. Noe som gir en score på sikkerhet for voksne på hele 97 prosent, 87 prosent for barn og selvsagt fem stjerner. Ikke overraskende, ettersom Volvo er synonymt med driftssikre og solide biler om uhellet er ute.

Stilig: Denne selvlysende dekoren i dørene fanger ungenes oppmerksomhet raskt. Foto: Baard Larsen

Google

Også Volvo C40 har kart og software som styres av Google, med muligheten for å koble til bilen via appen Volvo Cars. Her kommer det stadig nye funksjoner, der noen av dem som finnes i dag er mulighet for å åpne/låse bilen. Videre starte eller sette klimaanlegget på tidsstyring, der sistnevnte også er mulig å gjøre for ladingen av bilen. Om du da ikke har ladeboks hjemme som gjør dette.

Forskjellen: Til venstre ses hekken på journalistens XC40, som er høyere enn på C40-en vi testet. Foto: Baard Larsen

Oppdateringer av bilens styringsoftware foregår automatisk fra «nettskyen», så det behøver du ikke tenke mye på. Det kommer melding i bilens infotainmentsystem når siste versjon er klar for installering. Her er for øvrig i denne skjermen alt av innstillinger og styringer av bilen kan utføres. Apper som Spotify og parkering er også mulig å legge inn.

Oversikt: Bak rattet finner du denne skjermen. Foto: Baard Larsen

Og skulle du savne CD-spilleren, er det bare å laste sangene inn i mp3-format på en minnepenn med USB C-plugg. Og så sette pennen inn i USB C-utgangen i bilen, som har en hvit ring rundt seg. Installer en app, og du kan høre på dine favorittartister time etter time. Fortrinnsvis på høyttaleranlegget fra Harman/Kardon, som gir virkelig topp lyd.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Mulighet: Med appen Audio Wagon og en USB C-minnepenn i det hvite uttaket, kan du spille av musikk fra mp3-filer. Foto: Baard Larsen