Lommeboken avgjør hvor moro du kan få det
Du vekker garantert oppsikt i gata om dette blir din neste elbil. BMWs nye iX xDrive 40 er kanskje den største, og beste, elektriske SUV-en vi har testet.
Tyskerne fortsetter med å lansere den ene elektriske storbilen etter den andre, og nå er de kommet til iX xDrive. Vår demobil er xDrive 40, mens xDrive 50 med større batteripakke og kraftigere ytelse er på vei.
Bavaria Arendals demobil har en startpris på under 700.000 kroner, men med en del ekstrautstyr ligger prislappen på 849.800 kroner for demobilen. Men her får du virkelig mye kjøreglede for pengene dine.
iX xDrive 40
Elektromotor på 326 hk/630 Nm.
Rekkevidde: Inntil 426 km
Batterikapasitet: 76,6 kWh.
Egenvekt: 2.354 kg.
Trekker tilhenger på 2.500 kg.
Maksfart: 200 km/t.
Startpris: 699.900 kr.
Nyttelast: 570 kg på demobilen.
Kan fra mars leveres med luftfjæringer og firehjulsstyring.
Veldig stor
Vi lurte litt på om den nesten fem meter lange SUV-en faktisk var større innvendig enn BMW X5. Ettersom politiets innsatslederbil var innom forhandleren da demobilen ble levert, ble det raskt bekreftet av politiets innsatsleder. Innvendig er den større en X5-en deres, både i plass foran, i baksetene og bagasjerommet. Jeg tror vi begge var litt interessert i å byttelåne en stund.
For romfølelsen er virkelig upåklagelig i iX-en. Fører og passasjer foran har meget god plass, noe utformingen av en bil som er bygd opp fra bunnen av rundt nettopp elektrisk drivelinje sørger for. Bakseteplassen er stor nok til tre voksne som er like lange som de er brede. Og bagasjerommet er det heller ikke noe å utsette på.
Men størrelsen på bilen gjør også sitt til at den har en høy pris. Dog er det ingen tvil om at her får du ufattelig igjen for å legge i en del mer på utstyr ut over standardpakken. Både setemassasje, skikkelig rått lydanlegg og sportslig oppsett er noe av det som var ekstra på demobilen. Som med sine nesten 2,4 tonn er like stødig på veien som en tanks.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Overrasker
På piggfrie vinterdekk en tirsdag morgen, med ishinne på Fjæreveien, var BMW-en på hugget med en gang for å sørge for at sjåførens litt krappe sving ut fra eiendommen ikke medførte noen sleng. iX har et utrolig bra firehjulstrekksystem, og selv uten snøvær, tør jeg påstå at her får du ingen framkommelighetsproblemer. Egentlig litt overraskende at en så tung bil er så lett å kjøre selv på glatte veier.
Bilen har en rekke kameraer med utvidet bruk, blant annet mulighet for å laste ned bilder til mobiltelefonen. Og ta biler med kamera mens du kjører. Du kan også aktivere kamera fra appen, og ta biler om bilen blir stjålet! Nevnes må også panoramaglasstaket, som har automatisk blending av lys. Dermed slipper du gardinet for å unngå å få solen inn bakfra når du kjører.
Ellers oser jo bilen av kvalitet innvendig og utvendig. Jeg liker virkelig fronten, som bak sitt røffe og uvante ytre, skjuler en del sikkerhetssystemer for å gjøre kjøreturen best mulig. For det er liten tvil om at du bak rattet på en iX helst til å kjøre til batteriet er tomt. Og så lade på lynladere med inntil 150 kWh kapasitet, for så å suse videre. At BMW leverer nok en kjøremaskin, som er ypperlig fra A til Å, er ikke uventet.
Miljøvennlig?
Med mye bruk av karbonstål (karbonfiber), har iX xDrive40 blitt så vel lett som sterk. Og i forbindelse med produksjonen har BMWs prosjektansvarlig for iX, Johann Kristler, fortalt til Broom at består av 50 prosent resirkulert aluminium og 60 kilo med resirkulert plast. Blant annet fra fiskegarn. Tyskerne har også eget innkjøp av metaller til batterier, så dette blir best mulig.
Interiørmessig er det jo stilig at den har en laaaang, avlang skjerm i midten av dashbordet, flere mobilholdere integrert og nok av USB C-uttak. I skjermen har du tilgang til infotainmentsystemet, der lyden kommet ut fra tidenes råeste anlegg signert Harman/Kardon. Ryggekamera som spyler seg selv og 360 kamera finner du også her.
Vi kan jo avslutte med at, jo. Kanskje kunne det ha vært litt dypere bagasjerom. Men her er noe plass også under bunnen, i et eget rom. Og som sagt litt stiv pris for en godt utstyrt modell. Dog er det ikke mange elbiler som kan skilte med skikkelig SUV-egenskaper, solid høyde innvendig, mye rom og mulighet for å trekke tilhenger på 2.500 kg.
Artikkelen fortsetter under annonsen.