Barbro Slott: N/A Foto: Lillesand og omegn turistforening

Ukens turtips: Rundtur fra Frydentopp via Barbro Slott og Bjørkestøl

Lengde: ca 3,6 km

Denne ukes tur starter på Frydentopp, sydvest for Gaupemyr. Kommer du med bil, er det et par parkingsplasser inn på jordet der turen starter. Det går også an å sette bilen oppe på Gamleveien.

Vi går rundturen «mot klokka» og går oppover lia skiltet til Barbro Slott. På høyre side lå det før i tida en hoppbakke der de sprekeste kunne strekke seg flere 10-talls meter.

Turtips: N/A Foto: Lillesand og omegn turistforening

Litt lenger opp i lia må du passe på å følge de røde merkene til venstre. Her er stien nokså bratt et stykke før du kommer opp på gangbroa over E18. Etter ca 300 meter videre oppover på nordsiden av E18 kommer du opp på Barbro Slott. Navnet er spesielt og henspeiler nok ikke på det vi umiddelbart tror. Det hevdes at bakgrunnen for navnet er Barbros slått, en slåtteteig som ligger et par hundre meter fra utsiktspunktet, på gården Bjørkestøl.

Husk å skrive deg inn i turboka før du går opp på utkikkspunktet, 104 m.o.h., og nyter den flott utsikten.

Turen går så videre ved å følge skiltene mot Bjørkestøl. Etter ca 0,7 km møter du stien som går fra Pumpestasjonen, rundt Eftevannåsen til Bjørkesøl. Her tar du til venstre og følger traktorveien mot Bjørkestøl. Du kommer etter ca 300 meter til den åpne plassen nedenfor vanntårnet, og går så grusveien videre nedover. Når du møter på asfaltveien, tar du til venstre og følger veien nedover og under E18 til Bjørkestøl.

I veikrysset nedenfor bommen på Bjørkestøl tar du til venstre og følger grusveien mot Frydentopp. Etter at du har passert boligene går stien i skogkanten av et jorde, gjennom en «viltdyrport» og et lite stykke gjennom skogen, før du ender opp på Frydentopp der du startet.

Vi ønsker god tur og minner om at du også kan hente ut turbeskrivelsen på LOTs hjemmeside og på Lillesands-Postens nettside.

Lillesand og Omegn Turistforening

lillesandturistforening.no

Bjørkestøl: N/A Foto: Lillesand og omegn turistforening

Her er flere turtips:

Artikkelen fortsetter under annonsen.