Ordfører Arne Thomassen sto for den offisielle åpningen.
Ordfører Arne Thomassen sto for den offisielle åpningen.

Vinn-vinn for kunstner og museum

Tor Jarle Wergelands digitale håndkolorerte fotografi er ifølge museumsdirektør Anne Sophie Høegh-Omdal noe som bare må ses.

Lørdag åpnet årets utstillingene på Lillesand by- og sjøfartsmuseum. Temaet er «Lillesand i bilder».

Museumsbestyrer Anne Sophie Høegh-Omdal sier det er flere høydepunkter, men velger å trekke fram universitetslektor Tor Jarle Wergelands arbeid med å fargelegge et fotografi fra 1910 som utstillingens øyenstein.

Unikt bilde

Fotografiet er av en skoleklasse fra Brentemoen som har time i hagestell foran Kollers hus. Det har ikke vært vist offentlig tidligere.

– Det er brukt en helt spesiell teknikk som jeg ikke har sett mange eksempler på, sier hun.

Ble utfordret

Bildet er håndkolorert digitalt av Wergeland, som ikke klarte å motstå utfordringen han fikk av Høegh-Omdal.

MuseumsbestyrerAnne Sophie Høegh-Omdal presenterte årets utstilling foran et stort publikum.
MuseumsbestyrerAnne Sophie Høegh-Omdal presenterte årets utstilling foran et stort publikum.
Lillesand før og nå gjennom kunstneres øyne. Her er Lillesand presentert av  «The Moen».
Lillesand før og nå gjennom kunstneres øyne. Her er Lillesand presentert av «The Moen».
Sirkushistorie på museet med gjenstander fra Arnardo.
Sirkushistorie på museet med gjenstander fra Arnardo.
En kopi av et «Kamera obskura» laget av Pål Osjord.
En kopi av et «Kamera obskura» laget av Pål Osjord.
Universitetslektor Tor Jarle Wergeland ved UiA har håndkolorert et svarthvittbilde med digitale hjelpemidler. Det er en tidkrevende nøyaktighetsarbeid.
Universitetslektor Tor Jarle Wergeland ved UiA har håndkolorert et svarthvittbilde med digitale hjelpemidler. Det er en tidkrevende nøyaktighetsarbeid.
U-Dom Kem og Simen Andreas Høegh Schulz har laget en digital framstilling av tresliperiet på Kaldvell ved hjelp av dronefoto, 3D-film og gamle bilder. Her med kulturleder Magne Haugen.
U-Dom Kem og Simen Andreas Høegh Schulz har laget en digital framstilling av tresliperiet på Kaldvell ved hjelp av dronefoto, 3D-film og gamle bilder. Her med kulturleder Magne Haugen.
Filmframvisning av tresliperiets storhetstid.
Filmframvisning av tresliperiets storhetstid.

– Museet får et bilde, jeg får utviklet ferdighetene mine, sier han.

– Det er vinn-vinn, sier Høegh-Omdal.

Håndkolorering av svarthvittbilder har eksistert siden de første fotografiene ble kopiert på papir. Digitalisering av gamle bilder har gjort at fargeleggingen har blitt lettere og bedre.

– Hvert enkelt klesplagg, hver eneste detalj, er fargelagt for seg. Det er tidkrevende og man må være svært nøyaktig, sier Wergeland, som ikke har prøvd teknikken før.

– Det ga virkelig mersmak, sier lektoren, som underviser studenter i programmet han har brukt.

– Gamle bilder har alltid fascinert meg. Dette fotografiets utgangspunkt er en glassplate og skannet i høy oppløsning og god kvalitet av Trygve E. Tønnessen. Jeg synes bildet er utrolig flott. Du ser at elevene kommer fra ulike sosiale lag ut fra bekledningen. Jeg har hatt god hjelp av fagpersoner til å finne ut av hvilke farger de ulike plaggene kan ha hatt, sier Wergeland.

Både det fargelagte bildet,en retusjert utgave og originalversjonen er stilt ut.

– Alle har sine kvaliteter. Fargeleggingen gjør at personene blir mer levende, og bildet er ment å være et supplement til originalversjonen, sier Wergeland.

Mange møtte på åpningsdagen

Høegh-Omdal er svært godt fornøyd med årets museumsutstilling. Mange interesserte hadde møtt opp på åpningen for å få første glimt.

Spesielt populær var filmframvisningen av gamle Kaldvell. Studentene U-Dom Kem og Simen Andreas Høegh Schulz har laget en digital framstilling av det gamle tresliperiet, hvor en ny teknikk som kombinerer dronefotografering med 3D, gjør at Kaldvild Træsliberi trer frem som i gamle dager på en levende og oversiktlig måte.

– Det var bacheloroppgaven vår. Det har vært veldig gøy å lage. Både spennende og tidkrevende, sier studentene, som fikk en fortjent oppmerksomhet av kulturleder Magne Haugen for jobben.

Takket frivillige

Årets utstillinger sprer seg over et større område enn vanlig, siden 17 metallplater med bilder fra Lillesand er spredt rundt i byen. I tillegg er det utstillinger i Tollboden. Der kan du finne forstørrelser av gamle lillesandsbilder som helt sikkert vil være nye for mange. 

– Jeg vil takke alle frivillige som har hjulpet til med sommerens utstilling. Uten dem ville det ikke blitt mye å skryte av, sa Anne Sophie Høegh-Omdal under åpningen.

sindre@lp.no