Lillesand by- og sjøfartsmuseum presenterer gamle Lilleand-bilder:

Det er sommer, og igjen skal denne vakre, indre skipsleden vise seg fram for båtfolket og turister. Blindleia er bortimot 2 mil lang, og går fra Lillesand til Ulvøysund, med avstikkere til gamle uthavner som Brekkestø, Åkerøya og Gamle Hellesund.

Mellom Ulvøysund og Kristiansand er det åpent hav over Kvåsefjorden, og mang en båteier har opplevd dette farvannet som ganske røft med bølger, vind og med storhavet rett imot.

MB Øya gikk i rute hele året mellom Lillesand og Kristiansand fra 1940 til 1974. Båten er 72 ' lang. Det er en kutter som ble bygd i Høllen i Søgne i 1919 og senere forlenget. Navnet kommer av at båten skulle gå i rute mellom Kristiansand og Flekkerøya, som da bare ble kalt for 'øya'. Det var Ivar, Maurits og Ludvig Østerberg om eide og drev båten etter at de overtok den fra sin far, Otto Østerberg. De kjøpte også dampbåten 'Skjold' som gikk ruta mellom Lillesand og Kristiansand, og i 1940 ble denne erstattet av Øya, som hadde en tosylindret semidiesel (Bolinder Monktel). Foto: Joh. Arnt Johnsen

Ja, og nettopp sjøen og naboskapet med havet har vært grunnlaget for Lillesands vekst helt fra 1600-tallet. Den virkelige storhetstiden var under seilskutetiden fra 1850-tallet og utover, der handel, tømmer og skipsfart var de viktigste næringsveiene.

Og mens Skagerak var værhardt og kunne være farefylt når naturkreftene satte inn med storm og kuling var Blindleia godt beskyttet av øyer, holmer og skjær. Det sikret trygg ferdsel mellom Lillesand, uthavnene og Kristiansand.

For forsyninger til uthavnene og til øyfolket kom via sjøen. Dampbåter har trafikkert fra Kristiansand, gjennom Blindleia og via Lillesand, til Arendal helt fra 1873.  Først DS Agder, siden DS Activ og DS Alfen.  Også DS Skjold gikk i rute mellom Kristiansand og Lillesand/Arendal i perioden 1873 til 1940. Dampbåtene fraktet gods, post og passasjerer, og det var et yrende folkeliv når rutebåtene ankom.

Så kom den første M/B Øya på sine turer gjennom Blindleia fra 1955 til 1976. Senere har nye båter båret det tradisjonsrike navnet «Øya» og trofast kjørt mellom Lillesand og Kristiansand og fraktet tusenvis av turister gjennom den unike skipsleden.

Mette Folkvard Giske ferierer alltid i Lillesand om sommeren. Første gang i 1956 da hun var 2 år. Hun sier kort og konsist: - Jeg blir aldri lei av leia. Den vakre naturen, sjøen som glitrer som diamanter og det smule farvannet. Bebyggelsen er også med å sette sitt preg. Gamle skipperhus med smårutete vinduer og nye hytter med spennende arkitektur. Alt dette gjør turen gjennom Blindleia til er en like stor opplevelse hvert år, sier Mette.

Hilde Markussen Kjendalen kommer fra en gammel seilskutefamilie i byen, og ferierer i Lillesand. -Når vi passerer gjennom Blindleia, ser jeg alltid på de kongelige signaturene i fjellveggen like ved Justøybroa, og gjør meg noen refleksjoner. For eksempel at da Kong Olav var i Lillesand i 1965 og åpnet hjørnestensbedriften, Norton, var jeg ikke født. Da det nåværende kongepar var i Lillesand i år 2000, var jeg mor til 2 barn. Neste gang er det kronprins Haakon og kronprinsesse Mette Marit sin tur, hvor i livet er jeg da?   Når jeg passerer Mortensholmen tenker jeg på at hollenderne har kjøpt tømmer fra Lillesand siden 1600-tallet, og at Amsterdam er bygd på tømmer herfra. Jeg tenker også på min mor som var med sin skole på skogplanting der på 1930-tallet, sier Hilde.

Selv husker jeg også godt turene gjennom Blindleia, spesielt søndagsturene med familien på 1960-tallet. Vi fant oss en lun holme, badet og spiste middag på fjellknattene. Holmetur kalte vi det. Vi så M/B Øya passere og tresjekter med glade mennesker om bord. Vi vinket til hverandre; det var sol, det var idyll.

Når turen i dag går gjennom Blindleia, er det mange flere, og større båter. Det er trangt visse steder og vanskelig for større båter å passere hverandre. Spesielt like ved der de kongelige signaturene er meislet inn i fjellet.  Jeg tenker alltid på historien om at det var her mestertyven Ole Høyland løp ned den bratte fjellsiden, svømte over det lille sundet og ristet av seg politiet han hadde i hælene, når stedet passeres.

Blindleia er derfor et sted hvor tankene flyr, og hvor tiden står stille.  Den vil sikkert også i fremtiden gi nye generasjoner gode og minnerike opplevelser. For menneskenes følelser endrer seg ikke, selv om tiden går.

God sommer!

Emma Elisabeth Vennesland

Kilder:

Lillesand kommune og Statens kartverk: Blindleia

Merete Moen: Med «Øya» gjennom Blindleia

Bildene er hentet fra Lillesand by- og sjøfartsmusums side på Agderbilder.no

Emma Elisabeth Vennesland. Foto: Privat
Foto: Skjermdump