NYTT STUDIO: Innholdsprodusenter i Agder har fått selskap av Scream Media. «Mose by Scream» heter studioet i Timenes næringspark, like ved Sørlandsparken, som Chris Thomas Johansen (t.v.) og Martin Litwicki har vært med på å skape. Foto: Carl Christian Engstad

Nyetablering skaper sjokkbølger

Scream Media har etablert seg på Sørlandet. Det er det ikke alle som liker.

Et enkelt Instagram-innlegg var alt som skulle til.

Før han visste ordet av det, hadde Martin Litwicki mottatt over 20 bekymrede meldinger.

– De fikk helt panikk, sier birkenesingen.

Til Kristiansand

Siden oppstarten i 2018 har artister, TV-programmer, festivaler og merkevarer stått i kø for å jobbe med Martin Litwicki fra Birkenes, Ørjan Aslaksen fra Lillesand og resten av gjengen i produksjonsselskapet Scream Media.

De har blitt kjent for å være svært profesjonelle og dyktige karer, som jobber døgnet rundt om nødvendig. Bare i fjor vant selskapet to Gullruten-priser, og laget musikkvideoer med artister som Matoma, Emma Steinbakken og Michael Bolton.

GULLRUTEN: En av Gullruten-prisene, som Scream Media vant i fjor. Foto: Carl Christian Engstad

Det ene Gullruten-trofeet står nå stolt plassert i selskapets nye produksjonslokale i Timenes næringspark, like ved Sørlandsparken.

De tok over nøklene for bare en måned siden, men har allerede rukket å pusse opp, få på plass alt av utstyr, kjøre en kampanje for Hennig-Olsen Is og gå i dialog med Adidas.

Og det skremmer frilansere og andre mediefolk i Agder, som er redd Scream Media vil sope opp alt som er av kunder og arbeid.

– Jeg la ut et innlegg på Instagram om studioet, og fikk med en gang 20 meldinger. «Hvilke kunder skal dere ta?» spurte de, forteller Litwicki.

NOK AV IS: Litwicki og gjengen kunne nyte uendelig med iskrem etter å ha spilt inn reklamekampanje for Hennig-Olsen Is torsdag. Foto: Carl Christian Engstad

Drømmejobb

De kan ikke avsløre alt av oppdrag framover, utover at de har booket drømmejobben, og at et oppdrag i april vil kreve alle mann på dekk og ukevis med forberedelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

At verdens nest største produsent av sportstøy tok direkte kontakt, legger de imidlertid ikke skjul på.

– Adidas ville ha et studio innendørs, men det kan hende vi tar det ute nå som været er så fint, sier Litwicki.

Lørdag spiller de inn musikkvideo på Lund med lokale artister. Litwicki forstår at deres inntreden i regionen bekymrer, men forsikrer at de ikke ønsker å trykke noen på tærne.

– Jeg svarte alle som sendte melding, og inviterte dem hit for å bli kjent med oss. Vi sitter på så mye kunnskap og erfaring fra både TV-verdenen og artistverdenen, som vi gjerne deler med andre.

INGEN PLAN B: - Jeg kan ikke fortelle deg hvor dette studioet kommer til å være om ett eller fem år, vi har ingen plan B, sier Martin Litwicki. Foto: Carl Christian Engstad

Han er overbevist om at det er både rom og behov for Scream Media på Sørlandet.

– De ser på oss som en trussel, men det fins egentlig ingenting som oss her. Mengden forespørsler vi har mottatt etter at dette ble kjent, forteller meg at det har vært et tomrom. Det er kanskje 60–70 frilansere i Agder, som holder på med sitt og er kjempeflinke, men jeg tror ikke vi kommer til å være i konkurranse med hverandre, sier Litwicki.

Scream Media er opptatt av store high-end produksjoner, som skiller seg ut.

– Det er en helt annen skala på de jobbene vi sikter oss mot. Kundene våre må se verdien av å gjøre noe annerledes, sier Litwicki.

Fagkvelder og bransjetreff

Det er 11 ansatte i Scream Media. Kun Chris Thomas Johansen skal jobbe fast ved studioet i Kristiansand. Det er han som er eksperten på TV-produksjoner, med erfaring fra blant annet 71 grader nord, Kompani Lauritzen og Farmen.

– Vi utfyller hverandre godt. Martin er god på det jeg ikke kan. Han har stålkontroll på det administrative, og har jobbet mye med artister og festivaler, en verden jeg ikke har touchet, sier Johansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

EVENTYR: Chris Thomas Johansen (t.v.) og Martin Litwicki traff hverandre for første gang på Palmesus. «Dette kommer til å bli et eventyr» tenkte Johansen etter møtet. Foto: Carl Christian Engstad

Også Johansen er opptatt av å knytte gode kontakter med andre mediefolk på Sørlandet. Han sier det er bare å komme innom, og ser for seg givende fagkvelder med foredrag og spennende gjester.

– I Agder har vi lenge sittet på hver vår tue. Det har vært få kontaktpunkter. Det vil vi endre på. Her skal folk kunne komme å bli kjent og hjelpe hverandre bli bedre, sier Johansen.

Johansen vil ofte få selskap i Kristiansand av de andre i Scream Media. Martin Litwicki er glad han har fått en unnskyldning for å reise hjem oftere.

– Kjøreturen fra Oslo tar meg tre timer. På den tiden tar jeg to digitale møter, ringer mor og lillebror, og så rekker jeg å høre en halvtime på podkasts før jeg er framme, sier Litwicki, som tror satsingen i Kristiansand vil inspirere andre kreative krefter.

– Vi ønsker å gjøre Sørlandet til en mer attraktiv region for kreative produksjoner. Mulighetene er mange, og vi tør å skille oss ut, sier Litwicki.

TO ETASJER: Nok av boltreplass i det nye produksjonslokalet i Kristiansand. Foto: Carl Christian Engstad