KONKRETE NAVN: I e-posten har svindlerne stjålet signaturen til en ekte medarbeider. Foto: Shutterstock/If

Advarer mot utspekulert svindel: – Veldig ekkel situasjon

Politiet tror heldigvis de fleste nå skjønner at de ikke skal gi fra seg bankopplysninger ukritisk.

(Agderposten) Fredag rykket forsikringsselskapene ut og advarte mot nok en utspekulert type svindel. Denne gangen signeres e-postene og SMS-ene med konkrete ansattes navn som potensielt kan gjøre henvendelsen mer troverdig.

I løpet av fredagen hadde Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If, fått en rekke henvendelser til sentralbordet fra oppmerksomme kunder.

«Disse oppgir at de har fått en SMS eller e-post om at en pengesum er trukket ekstra ved en feiltakelse og at de derfor har penger til gode. Ved å oppgi kontonummer og kredittkortopplysninger skal kunden ifølge meldingen deretter få summen refundert» opplyser selskapet i en pressemelding.

– Ekkel situasjon

Avsenderen i mailen er tilsynelatende «Telenor A.S.» med et referansenummer. I mailen oppgis imidlertid signaturen til en av If og Europeiske Reiseforsikrings ekte skadebehandlere, og i mailfeltet står sentralbordnummeret til If.

– Denne typen svindelforsøk viser hvor utspekulerte teknikker som tas i bruk for å lure mottakerne. Samtidig er det en veldig ekkel situasjon for vår kollega, som helt uskyldig og i uvitenhet blir misbrukt i en svindelsak som dette. Vi oppfordrer alle som har fått denne meldingen om å ikke ta dette for god fisk, for så å melde fra til politiet. Vi ville aldri bedt kunden om slik informasjon, sier Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i If, i pressemeldingen.

NYE METODER: Svindlerne oppgir både saksbehandlers navn og telefonnummer til kundeservice. Foto: If

Begynner å skjønne

Agder-politiets operasjonsleder Knut Odde kan avkrefte at det er kommet noen henvendelser til dem om svindelforsøkene fredag.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det kan tenkes at folk nå begynner å bli vant til disse svindel-henvendelsene og sletter dem uten å kontakte oss, mener Odde.

Likevel kommer det stadig vekk telefoner fra bekymrede borgere som har opplevd svindelforsøk. Telefonen går særlig varm når det er en ny type svindel i omløp – som da det i august ble sendt ut SMS om bombetrussel til en rekke sørlendinger.

Saksbehandler nedringt

Hos If/Europeiske var det imidlertid telefonstorm fredag. Medarbeideren som har fått sin underskrift stjålet, fikk mange henvendelser direkte, blant annet via sosiale medier.

– Vi tar saker som dette på høyeste alvor. Nå jobber vi med å kartlegge omfanget, ta godt vare på vår kollega, samt gi god informasjon til kundene våre. Vi vurderer også å anmelde saken til politiet, sier Handeland i pressemeldingen.

– Det er viktig å presisere at man aldri skal oppgi kontonummer, kredittkortnummer eller annen privat informasjon på denne måten. Ingen seriøse aktører ville ha bedt om den type informasjon i en e-post eller per SMS, sier han videre.

ADVARER: Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i If, forteller om den utspekulerte svindelen. Foto: If