ADVARER: Dekkekspert Kjetil Røssel ser en økende tendens til valg av dekk som han advarer mot. Foto: Nokian Tyres

Bekymret for ny dekktrend – særlig på Sørlandet

(Agderposten) Flere og flere sørlendinger kjøper helårsdekk som ikke er laget for norske vinterveier. – En skummel trend som i verste fall kan koste liv, mener en dekkekspert.

Kjetil Røssel i Nokian Tyres kan det meste om dekk. Nå er han bekymret for hvordan stadig flere velger å sko bilene sine. Og sørlendinger i større grad enn de fleste andre bilister.

Røssel forteller at det holder med et kjapt søk på nettet, så finner en mange som tilbyr såkalte «helårsdekk».

– Dessverre er det blitt mer og mer populært å velge slike dekk. Særlig på Sørlandet med sine milde vintre. Det høres unektelig behagelig og praktisk ut å slippe dekkskift hver vår og høst, sier Røssel. Men baksiden er at sikkerheten blir langt dårligere.

– Hold dere unna

– Disse dekkene er i realiteten dekk laget for det sentraleuropeiske markedet, hvor de ikke har de samme værforholdene som vi har i Norge. De kan fungere fint på bare og våte veier, men de er ikke laget for å takle is og snø. Vinterdekk laget for nordiske forhold har betraktelig bedre grep på is og snø, noe som er essensielt for trafikksikkerheten om vinteren – uansett hvor kort den er, sier Røssel og legger til:

– Jeg vil derfor oppfordre sterkt til å holde seg unna disse såkalte «helårsdekkene». De er ikke laget for nordiske forhold og kan være regelrett farlige å kjøre på.

MÅ FØLGE ÅRSTIDENE: Daglig leder Kai Frode Evensen hos Vianor på Stoa, sier det er helt nødvendig å bruke vinterdekk om vinteren og sommerdekk om sommeren. Noe annet kan få fatale konsekvenser. Foto: Tore Ellingsen

Daglig leder Kai Frode Evensen hos Vianor på Stoa, sier at en må følge årstidene for dekkskift. Om høsten må piggfrie vinterdekk eller vinterdekk med pigg settes på bilen. Noe annet er helt uaktuelt mener Evensen.

Han forteller at det finnes dekk som særling benyttes til tyngre kjøretøyer og store suver. De er merket med S+V. Altså både sommer og vinter. Men bransjemannen er ikke i tvil om at rene sommer og vinterdekk er det beste.

Ikke piggfritt om sommeren

Han er også bekymret for dem som lar de piggfrie vinterdekkene sitte på når sommeren kommer. Vinterdekk er ikke er laget for bruk i sommervær og gir økt bremselengde, mindre sidestabilitet og større sjanse for vannplaning, påpeker den daglige lederen på Vianor.

Om valg av piggfrie vinterdekk eller piggdekk, er det hva kunden føler seg komfortabel med, og ikke minst hvordan bilen brukes. Langs kysten med mye mildvær og saltede hovedveier bør de fleste føle seg bekvemme med å bruke piggfrie dekk som større komfort, mindre støy, veislitasje og svevestøv, mener Evensen.

Har gode råd om dekk

Kjetil Røssel sier det er fordeler og ulemper med begge dekktypene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Piggfrie dekk har bedre kjørekomfort og mindre støy, men har dårligere grep enn piggdekk på isete veier og på veier med hardpakket snø. Piggdekk kan også være å foretrekke i områder med stor variasjon i vær og temperatur, forteller Røssel, som har noen gode råd til hva kundene bør tenke på før det kjøpes inn nye vinterdekk.

ISET VEI: På blank og våt is er det piggdekk som gir best feste. Foto: Tore Ellingsen

To av de viktigste faktorene som avgjør hvorvidt du bør kjøpe piggfrie dekk, er egen erfaring og hvilken bil du kjører.

– Typen dekk du bør velge avhenger mye av dine egne kjøreerfaringer. Har du for eksempel god erfaring med kjøring på vinterføre og i tillegg har en relativt ny og moderne bil, bør det ikke være noe problem å kjøpe piggfrie dekk. Det samme gjelder hvis du normalt sett kjører på trafikkerte veier og har muligheten til å sette bilen hjemme hvis været er for ille, opplyser dekkeksperten i Nokian Tyres og legger til:

– Har du en rolig og proaktiv kjørestil, er piggfritt ofte et like godt alternativ som piggdekk.

Økende salg av pigg

Kai Frode Evensen sier at om lag 35 prosent av kundene hos dem velger piggdekk, og tendensen mot å velge piggdekk er svakt økende.

– Det kommer piggdekk nå, blant annet med en demperpute under piggene som gir mindre støy og det pågår generelt en utvikling mot mer komfortable og mer stillegående dekk, forteller daglig leder Kai Frode Evensen.