Disse rettighetene har sandfaste gjennom reiseforsikringen

(Agderposten) Mange lurer på om forsikringen dekker tapt arbeidsfortjeneste når man kommer forsinket hjem fra Kanariøyene: – Svaret er dessverre nei.

Det er flere sørlendinger blant nordmennene som siden tidlig i helgen har stått «sandfast» på Kanariøyene.

– Vi fikk melding om at vi skulle få ny informasjon på SMSi formiddag. Den meldingen har vi ikke sett noe til, sa Julie Christine Merkesdal (27) fra Arendal til Agderposten tidligere på mandag

Parallelt merker forsikringsselskapene stor pågang fra «sandfaste» kunder. Det dreier seg om mange tusen nordmenn, opplyser Tryg Forsikring i en pressemelding.

– Vårt kundesenter har hatt stor pågang på telefon fra fortvilte nordmenn, kunder som har ønsket alt fra hjelp til å skaffe hotell- og overnatting, til svar på spørsmål i forbindelse med sin reiseforsikring hos oss. I tillegg lurer svært mange på om forsikringen dekker tapt arbeidsfortjeneste når man kommer forsinket hjem. Svaret er dessverre nei, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

Les også
Sandfaste sørlendinger: – Vi vet fortsatt ingenting
Les også
Sørlendinger sandfaste på Gran Canaria: Får tidligst reise hjem mandag

Forsikringsselskapet opplyser at de reisende i første rekke må forholde seg til selskapet de har kjøpt reisen av, flyselskaper- og reisearrangører. Dette gjelder eksempelvis ombooking av flybillett, overnattingsutgifter og utgifter til mat i ventetiden. Legger man selv ut for overnatting og mat, må man søke refusjon for dette hos flyselskapet etter hjemkomst.

Tryg opplyser at enkelte av selskapets reiseforsikringer dekker merkostnader til alternativ transport med inntil 3.000 kroner per person. Dette gjelder både for dem som er på Kanariøyene og dem som skal reise dit, ved kanselleringer.

– Vår reiseforsikring kan ha dekning for ny flybillett og eventuell overnatting ved forsinkelse av første flystrekning slik at man blir forsinket til neste flyavgang på for eksempel hjemreisen. Alle som har reiseforsikring hos oss bør kontakte vår alarmsentral hvis de trenger hjelp, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen hos Tryg.