Da Lillesands-Posten besøkte Lillesand videregående skole ble vi godt tatt imot og vist rundt. Deretter begynte besøksrunden med hovedvekt på byggfag og ambulanselinjen.

God stemning

Hos VG2 byggfag holder en morsom og sammensveiset gjeng på med et prosjekt. Henrik Stendal Buck (18) og Eirik Sire (17) snekrer sammen et hundehus på bestilling som skal hjem til en ansatt på skolen.

LIMER: f.v. Eirik Sire og Henrik Stendal Buck jobber sammen på hundehuset. Foto: Aleksander Velde

De forteller at det er veldig gøy, og lærerikt.

– Det er veldig moro, det er selvfølgelig enda morsommere om sommeren. Da kan vi være ute og jobbe.

Hva slags oppdrag tar dere på dere?

– Vi bygger alt vi får lov til så lenge det er innenfor tømrerfaget, det kan være pumpehus, lekehytter eller grillbuer, sier Henrik

– Alt skal være noe vi kan møte på i yrkeslivet, skyter Eirik inn.

HAMRER PÅ KIOSKEN: Jonas Hauge. Foto: Aleksander Velde

Eirik Johansen (17) og Jonas Hauge (18) holder på med en kiosk som skal settes hos Brentemoen skole.

– Kiosken skal bygges likt som skolebygget, forteller Eirik.

– Bare mye mindre, påpeker Jonas.

BYGGJENGEN: (f.v.) Ole Jacob Gundvalsen, Adrian Ramsø, Eirik Sire, Jonas Haugen og Henrik Stendal Buck. En sammensveiset gjeng som koser seg sammen med hammer og sag Foto: Aleksander Velde
MÅLER OPP: Adrian Ramsø er svært fornøyd med det foreløpige resultatet. Foto: Aleksander Velde

Den skal nemlig brukes til blant annet salg av is og lodd på 17. mai.

VG2-elevene tar imot bestillinger for å bli dyktige tømrere, men det er ikke bare å bestille hva som helst, ifølge lærer Ole Jacob Gunvaldsen før han videre utbroderer.

– Vi drar ikke hele klassen og setter inn en dør, meningen er jo at de skal lære hvordan de bygger noe som de vil møte på i yrkeslivet, hvis de har vært gjennom det før, så sier vi nei. Grunnen til at hundehus er så kjekt er at vi bygger det akkurat som vi ville bygget et hus, med isolasjon og alt.

I tillegg til praksis på skolen er de også ute i bedrift, det er verdifull erfaring for elevene.

– Vi må virkelig berømme bedriftene som tar imot elevene våre, det er også en veldig fin inngang til lærlingplass og videre arbeid. Hvis de gjør det godt, så får de som regel jobbe der videre.

Tidligere i videregåendeløpet har guttene laget en stol. Henrik, som er singel på valentinsdagen viser stolt frem bilder av stolen han har laget.

Henrik sin stol Foto: Henrik Stendal Buck
FLASKEHOLDER: Formet som en V8-motor. Foto: Aleksander Velde

Adrian Ramsø har laget en flaskeholder, inspirert av en V8-motor.

Dersom man velger VG1 Bygg og anlegg kan man velge 22 forskjellige yrker etter fullført første år, deriblant tømrer, rørlegger, møbelsnekker og andre håndverkerfag. Denne gjengen har valgt å bli tømrere.

Ambulanselinjen

På ambulanselinjen skal de simulere en situasjon de kan møte på i en vanlig arbeidsdag. På denne linjen er det tøff kamp om plassene. I fjor var det mellom 70 og 80 søkere fordelt på 15 plasser, da er det en selvfølge at snittet for å komme inn er høyt.

Ambulansefag-gjengen Foto: Aleksander Velde

Hanne Bergset (17) og Nora Skeimo (17) er ambulansepersonell, de blir sendt ut på gangen mens resten av klassen planlegger hvilke symptomer pasienten har. Så skal de inn og foreta nødvendige undersøkelser. De andre elevene blir satt til å observere og komme med tilbakemelding.

SJEKKER UTSTYRET I AMBULANSEN: (f.v.) Nora og Hanne sjekker at alt utstyret som skal ligge i ambulansen er på plass. Ambulansen må alltid være pakket klar før man drar ut på oppdrag. Foto: Aleksander Velde

Lærer på ambulanselinjen, Lars Erik Ulstein forteller at dette er et tungt år hvor de skal gjennom mye teori, men også praksis.

– Det er strenge krav for å kunne jobbe i ambulanse, man må ha de rette fysiske og psykiske kvalifikasjonene. Man må være forberedt på hva som helst.

Før han begynte å undervise i februar i fjor jobbet han 20 år i ambulansen.

I AMBULANSEN: Det er ikke første gang Lars Eirik befinner seg på innsiden av en ambulanse. Foto: Aleksander Velde

– For å i det hele tatt få praksisplass må man kvalifisere for førerkort klasse 3

Den inneholder en rekke krav, blant annet syn. Dersom man har kroniske sykdommer som for eksempel Diabetes type 1 er man ikke kvalifisert for dette sertifikatet.

– Dette er bare en grunnutdanning, det er ute i praksis de virkelig lærer. Der får de en helt annen nærhet til situasjoner, da er det ekte og ikke bare en simulasjon.

Anja Sordal Nomeland (17), Ingrid Røgenes Frestad (17) og Nora Skeimo (17) forteller at det ikke er fra Lillesand i år som går denne linjen, og at åtte av elevene bor på hybel.

Anja Sordal Nomeland (fv), Ingrid Røgenes Frestad og Nora Skeimo stilte gladelig opp til en liten prat da Lillesands-Posten var på besøk. Foto: Aleksander Velde

På spørsmål om hvorfor de har valgt dette studiet svarer Nora som følger:

– Jeg liker å hjelpe folk, det er en god følelse pluss at det byr på en spennende og varierende hverdag. Man vet aldri hva man kommer til.

– Det er veldig tydelige krav og forventninger til oss, på flere aspekter, ikke bare faglig, men også fysisk og psykisk. Det er stor konkurranse om lærlingplassene, det er 170 søkere på 17 lærlingplasser i Agder, avslutter de.