Mandag mottok fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran en utredning fra Sjøfartsdirektoratet med en klar anbefaling til regjeringen: Norge bør få et obligatorisk småbåtregister.

Her er det satt en grense der alle båter på 4,5 meter eller mer, og alle fritidsbåter med en motorytelse 25 hk/19 KW eller mer, skal registreres.

– Jeg er positiv til anbefalingen om å opprette et obligatorisk småbåtregister. Sjøfartsdirektoratet har nå levert en utredning som viser at et register kan være positivt for sjøsikkerheten, miljøet og for å bekjempe kriminalitet. Derfor går vi nå i gang med et arbeid som skal se på hvordan et slikt register eventuelt kan fungere, hvor det skal ligge og hva det skal koste, sa fiskeri- og havminister Skjæran, gjengitt i en pressemelding fra Nærings- og fiskeridepartementet.

Det var i februar i år at Sjøfartsdirektoratet fikk oppdrag å utrede om det bør innføres et nasjonalt obligatorisk småbåtregister. Svaret på det ble et klart ja.

– Vi er sikre på at et slikt register vil være et viktig bidrag i det totale arbeidet med både sikkerhet og miljø. Dette vil blant annet gjøre det lettere å spore opp etterlatte båter, som har vært et stort miljøproblem, sier sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide.

Et eventuelt lovforslag fra regjeringen kommer på et senere tidspunkt.

Her er anbefalingen fra Sjøfartsdirektoratet

  • Sjøfartsdirektorat anbefaler at det bør innføres et obligatorisk småbåtregister, og at registreringsplikten skal gjelde for alle næringsfartøy, samt fritidsfartøy ned til 4,5 meter og alle fritidsfartøy med motorytelse på 25 HK/19 KW eller mer.

  • Etter dagens regler skal fritidsbåter over 15 meter registreres i skipsregisteret. Fritidsbåter mellom 7 og 15 meter kan frivillig registreres i skipsregistrene.

  • Denne avgrensingen vil etter direktoratets vurdering i størst grad svare opp behovet knyttet til redningsaksjoner, sjøsikkerhet, og forsøpling, vurdert opp mot kostnaden av tiltaket.

  • Det foreslås justering av registreringsgrense for fritidsfartøy i NOR ned til 4,5 meter

  • Direktoratet vurderer at registreringsplikten kan oppfylles enten ved å registrere fartøyet i NOR, eller registrere fartøyet i småbåtregisteret.

  • Videre anbefales det at det innføres en merkeordning for fartøy som ikke har registreringsplikt, eller hvor det av annen grunn ikke er mulig å gjennomføre registrering. Hensikten med en slik ordning er å sikre mulighet for kommunikasjon i forbindelse med redningsaksjoner.