Helsefagarbeider Mary-Ann Tvetenstrand (t.v) og Elisabeth Vierli demonstrerer hvordan en koronatest utføres, på testklinikken på Lillesand bo- og aktivitetssenter. – Om noen dager skal vi begynne å ta testene innendørs, sier Tvetenstrand. Foto: Christian Nørstebø

Nå kan du booke koronatest på nett

– Lettere både for de ansatte og de som skal testes, sier kommuneoverlegen.

– Vi har brukt veldig mye tid i telefonen. Da måtte vi skrive opp alt for hånd, blant annet personalia, symptomer og hvor de har vært. Samtalene tar tid. Nå kan vi heller bruke tiden på testing, sier helsefagarbeider Mary-Ann Tvetenstrand.

På nettsidene logger du inn med BankID, og får en oversikt over ledige timer de neste tre dagene. Videre får du spørsmål om hvilke symptomer du har, hvor du har vært, og om du har andre sykdommer som er forbundet med risiko. Til slutt blir timen bekreftet.

– Da ligger alt klart og ferdig utfylt på skjermen hos oss. Vi henter ut informasjonen, og skriver ut etiketten som skal klistres på testen. Rekvisisjonen til laboratoriet i Kristiansand sendes også digitalt. Før måtte vi fylle ut et eget skjema. Det nye systemet forenkler mye, sier Tvetenstrand.

Lav terskel

Hvis du svarer at du ikke har symptomer, vil systemet gi beskjed om at du ikke trenger å testes.

– Men terskelen er veldig lav for å bli testet, sier kommuneoverlege Thor-Erling Engemyr.

Han antar at antall telefoner vil gå ned med 90 prosent. Du kan bestille test hvert kvarter mellom 08:00 og 14:45. Det gir en kapasitet på 28 tester hver dag.

– I det siste har vi testet mellom 15 og 25 per dag, sier Tvetenstrand.

Lillesands-Postens journalist bestilte en prøvetime mandag morgen. Helsefagarbeider Mary-Ann Tvetenstrand henter frem informasjonen bra bookingen. Foto: Christian Nørstebø
Etiketten som skal følge med prøven skrives ut. I bakgrunnen ligger et av skjemaene som de ansatte må fylle ut for hånd hvis bestillingene kommer over telefon. Foto: Christian Nørstebø

– Ved et større smitteutbrudd har vi kapasitet til å dimensjonere opp. Vi har blant annet en avtale med Birkenes kommune. Hvis det kommer større utbrudd der, kan vi hjelpe dem med både testing og smittesporing, sier Engemyr.

Du kan bare bestille time tre dager fram i tid.

– Hvis du har symptomer, ønsker vi å teste deg så fort som mulig, og ikke om en uke, forklarer Engemyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Interesse fra Kristiansand

Ordningen består egentlig av tre systemer som er sydd sammen. Det brukeren ser, er programmet Helseboka. Det er utviklet av to fastleger som ønsket et enklere system for digital timebestilling.

– Pasientinformasjonen du legger inn i Helseboka går sømløst over i Elektronisk Pasientjournal, EPJ. I tillegg sendes det en elektronisk rekvisisjon til sykehuset, sier Engemyr.

I forrige uke fikk Engemyr telefon fra Kristiansand kommune:

– De ønsket å vite mer om ordningen vår. De har også digital timebestilling for koronatest, men deres systemer snakker ikke like godt sammen, sier han.

Massevaksine

– Vi skal jo begynne med massevaksinering etterhvert. Da vil dette systemet fungere veldig bra. Da kan vi for eksempel rigge opp en vaksinestasjon i Møglestuhallen, og vaksinere hele Lillesands befolkning. Alle vaksineringer skal registreres i et sentral register. Ved digital timebestilling går alt det automatisk, sier Engemyr.

Kommuneoverlege Thor-Erling Engemyr, ordfører Einar Holmer-Hoven og helsefagarbeider Mary-Ann Tvetenstrand. Foto: Christian Nørstebø

Mandag var ordfører Einar Holmer-Hoven med opp på testklinikken på Lillesand bo- og aktivitetssenter.

– Jeg synes det er flott at kommuneoverlegen og IT-tjenesten har fått på plass dette på såpass kort tid. Det virker som et bra system, som letter det manuelle arbeidet med telefoner og skjemaer. Det gjør at de kan konsentrere seg om testingen her, i stedet for å svare på masse spørsmål på telefon, sier Holmer-Hoven.

Fortsatt greit å ringe

Det har tidvis vært vanskelig å komme igjennom på koronatelefonen. Ved innføring av digital timebestilling økes kapasiteten. Men skal fortsatt gå an å bestille time over telefon:

– Det er jo ikke alle som vil få det til. Da er det helt greit å ringe, og det forhåpentligvis være mindre telefonkø, sier Thor-Erling Engemyr.

Foto: Christian Nørstebø