– Det er en ekstremt viktig verdidebatt, også politisk, sa Aina Adriansen Munthe (Ap), da politikerne så vidt var innom forespørselen i forrige bystyremøte.
Statkraft er er største eier i Å Energi (39,5 prosent). I brev datert 21. november tilbyr de eierkommunene en byttehandel. Statkraft ønsker å eie flere B-aksjer, og tilbyr kommunene A-aksjer i bytte.
Byttetilbudet er 10 B-aksjer mot 11 A-aksjer.
Lillesand eier 1,6 prosent (61.351) av aksjene i Å energi. En tredjedel av disse (20.450) er B-aksjer.
På oppdrag fra eierkommunene har rådgiverne Erik Schwabe (Alpha Corporate) og Roy Mersland (økonomiprofessor, UiA) skrevet et notat med analyser og anbefalinger i forbindelse med tilbudet.
Rådgiverne er tydelige i sin konklusjon. De anbefaler eierkommunene å takke nei.
Mindre salgbare
Så, hva er forskjellen på A- og B-aksjer?
Vannfallrettighetsloven krever minst to tredjedels offentlig eierskap for selskaper som eier vannkraftverk med en viss produksjonskapasitet.
– Å Energi har derfor to aksjeklasser: A-aksjene utgjør 2/3 av alle aksjene i selskapet og kan kun eies av norske offentlige aktører, mens B-aksjene utgjør 1/3 av alle aksjene i selskapet og kan eies av hvem som helst, står det i notatet.
Det betyr at A-aksjene er mye vanskeligere å selge. De er bortimot uomsettelige.
– Vår vurdering er at svært få norske offentlige aktører, særlig ikke norske kommuner, har finansielle muskler eller mandat til å kjøpe aksjer i et selskap som Å Energi, begrunner de senere.
– Denne forskjellen gjør at B-aksjene bør ha en høyere verdi enn A-aksjene, skriver rådgiverne.
Litt mer utbytte
Kommuner som velger å benytte seg av tilbudet kan bytte alle eller kun noen av sine B-aksjer med A-aksjer fra Statkraft.
Hvis Lillesand takker ja til tilbudet, vil eierandelen øke noe, siden bytteforholdet er 10 mot 11 aksjer. Det betyr igjen at ubyttebetalingen vil øke tilsvarende.
I notatet vises det et regneeksempel der Lillesand bytter bort 90 prosent av B-aksjene:
– For eksempel når Lillesand øker fra 1,628% til 1,677% så øker eierandelen med 0,049 prosentpoeng, noe som utgjør en prosentvis økning på 3 %.
Tar man utgangpunkt i et årlig utbytte på 1,2 milliarder, vil det årlige utbyttet til Lillesand øke med 586.000 kroner. I år fikk Lillesand kommune utbetalt 34.336.315 kroner i utbytte.
– Det kommunene først og fremst må vurdere er om fordelene med å motta et noe økt utbytte hvert år oppveier ulempene ved å bytte bort sine salgbare B-aksjer i selskapet med vanskelig salgbare A-aksjer.
– For lavt
Ulempen er altså at A-aksjene er vanskeligere å omsette:
– Kommuner som velger å bytte alle eller noen av sine B-aksjer mot A-aksjer vil altså i større grad ha bundet sine verdier i Å Energi «for evigheten» i og med at A-aksjene er vanskelige å selge.
– Vår vurdering er at svært få norske offentlige aktører, særlig ikke norske kommuner, har finansielle muskler eller mandat til å kjøpe aksjer i et selskap som Å Energi.
Rådgiverne synes også tilbudet fra Statkraft ikke er bra nok:
– I lys av disse begrensningene for salg av A-aksjer i selskapet oppleves byttetilbudet på 10 B-aksjer mot 11 A-aksjer å være overraskende lavt.
De viser blant annet til andre faglige studier.
– Tilbudet på 11 A-aksjer for 10 B-aksjer i den aller laveste enden sammenlignet med andre empirisk funn.
Rådgiverne mener at B-aksjene bør prises 20% til 50% høyere enn A-aksjene.
Fordeler og ulemper
Men å «låse» større deler av aksjeposten i A-akjser, har også sine fordeler for kommunene. For man «sikrer arvesølvet»:
– For eksempel for å unngå at fremtidige kommunestyrer foretar et uheldig aksjesalg, skriver rådgiverne.
På den andre siden:
– Samtidig anbefaler vi kommunene å gjøre en vurdering av hvorvidt det i fremtiden vil kunne bli aktuelt å selge noen B-aksjer i Å Energi for så å bruke pengene til å kjøpe andre aksjer og obligasjoner. På den måten vil kommunen få en mer «differensiert» investeringsportefølje, og ikke ha «alle eggene i en kurv».
– Det er også verdt å nevne at et aksjebytte hvor kommunene er villige til «å låse seg inne» med mer eller mindre lite salgbare A-aksjer også er et politisk signal. I en tid med økende skatter i bransjen ville det etter vår mening være et uheldig signal å sende til sentrale myndigheter, står det i notatet.
Kan komme bedre tilbud
Statkraft har sagt at de per i dag ikke har noen planer om å selge B-aksjer.
– Likevel ønsker de prinsipielt at deres investeringer skal være mest mulig likvide, slik at de i fremtiden enklere kan selge sin aksjepost med B-aksjer i Å Energi.
Senere skriver rådgiverne:
– Dersom Statkraft i fremtiden får et større ønske om å selge sine B-aksjer i selskapet er sannsynligheten stor for at de vil komme med et bedre tilbud enn dagens. Det må likevel påpekes at Statkraft ikke er pliktig til å komme med nye byttetilbud.
Tydelig konklusjon
Veien frem mot eventuelle bytter her flere «hindre»:
– Tilbudet fra Statkraft går til den enkelte kommune. Det er derfor den enkelte kommune som må ta stilling til tilbudet. Avtaleverket er likevel slik at minst 50% av Agderkommunene som har underskrevet Aksjonæravtalen (basert på aksjeinnehav) må godta at et aksjebytte kan finne sted.
Statkraft har satt 30. juni som svarfrist på sitt tilbud.
I følge ordfører Einar Holmer-Hoven skal forespørselen behandles i bystyret 6. mars neste år.
De to rådgiverne Schwabe og Mersland er tydelige i sin konklusjon.
– Vår vurdering er at kommunene frasier seg mange muligheter dersom de bytter bort sine B-aksjer mot A-aksjer. Skulle et aksjebytte på det nåværende tidspunkt vært aktuelt burde tilbudet fra Statkraft vært betydelig bedre. Vi anbefaler derfor at Agderkommunene ikke godkjenner at aksjebytte kan finne sted, og at kommunene uansett takker nei til byttetilbudet fra Statkraft.
Dagens eiersammensetning i Å Energi:
Eiere | Antall A- akjser | Antall B- aksjer | Totalt antall aksjer | Total eierprosent | Andel B- aksjer | |
---|---|---|---|---|---|---|
Drammen kommune | 336 202 | 168 101 | 504 303 | 13,382 % | 33,333 % | |
Vardar AS | 324 496 | 162 248 | 486 744 | 12,916 % | 33,333 % | |
Kristiansand kommune | 160 690 | 65 654 | 226 344 | 6,006 % | 29,006 % | |
Arendal kommune | 115 017 | 57 507 | 172 524 | 4,578 % | 33,333 % | |
Lindesnes kommune | 118 313 | 32 536 | 150 849 | 4,003 % | 21,569 % | |
Grimstad kommune | 53 327 | 26 663 | 79 990 | 2,123 % | 33,333 % | |
Lyngdal kommune | 58 029 | 15 958 | 73 987 | 1,963 % | 21,569 % | |
Flekkefjord kommune | 53 269 | 14 650 | 67 919 | 1,802 % | 21,570 % | |
Kvinesdal kommune | 49 254 | 13 545 | 62 799 | 1,666 % | 21,569 % | |
Lillesand kommune | 40 901 | 20 450 | 61 351 | 1,628 % | 33,333 % | |
Vennesla kommune | 42 343 | 11 644 | 53 987 | 1,433 % | 21,568 % | |
Froland kommune | 31 847 | 15 924 | 47 771 | 1,268 % | 33,334 % | |
Evje og Hornnes kommune | 27 511 | 13 756 | 41 267 | 1,095 % | 33,334 % | |
Hægebostad kommune | 28 776 | 7 913 | 36 689 | 0,974 % | 21,568 % | |
Birkenes kommune | 22 679 | 11 340 | 34 019 | 0,903 % | 33,334 % | |
Åmli kommune | 21 921 | 10 960 | 32 881 | 0,873 % | 33,332 % | |
Risør kommune | 21 052 | 10 525 | 31 577 | 0,838 % | 33,331 % | |
Valle kommune | 20 327 | 10 164 | 30 491 | 0,809 % | 33,334 % | |
Bygland kommune | 19 995 | 9 998 | 29 993 | 0,796 % | 33,334 % | |
Lier Everk Holding AS | 19 584 | 9 790 | 29 374 | 0,779 % | 33,329 % | |
Iveland kommune | 19 155 | 9 578 | 28 733 | 0,762 % | 33,334 % | |
Tvedestrand kommune | 19 066 | 9 533 | 28 599 | 0,759 % | 33,333 % | |
Åseral kommune | 21 776 | 5 988 | 27 764 | 0,737 % | 21,567 % | |
Kongsberg kommune | 17 284 | 8 641 | 25 925 | 0,688 % | 33,331 % | |
Vegårshei kommune | 14 553 | 7 277 | 21 830 | 0,579 % | 33,335 % | |
Bykle kommune | 13 232 | 6 616 | 19 848 | 0,527 % | 33,333 % | |
Gjerstad kommune | 12 423 | 6 211 | 18 634 | 0,494 % | 33,332 % | |
Gran kommune | 9 835 | 4 917 | 14 752 | 0,391 % | 33,331 % | |
Lunner kommune | 2 459 | 1 229 | 3 688 | 0,098 % | 33,324 % | |
Jevnaker kommune | 2 459 | 1 229 | 3 688 | 0,098 % | 33,324 % | |
Totalt samordnede kommuner | 1 697 775 | 750 545 | 2 448 320 | 64,968 % | 30,656 % | |
Sirdal kommune | 43 845 | 12 057 | 55 902 | 1,483 % | 21,568 % | |
Farsund kommune | 27 502 | 7 563 | 35 065 | 0,930 % | 21,569 % | |
Statkraft Industrial Holding AS | 743 197 | 485 990 | 1 229 187 | 32,618 % | 39,538 % | |
Totalt | 2 512 319 | 1 256 155 | 3 768 474 | 100,000 % | 33,333 % |